Max20 er visionen om at staten
maksimalt må gribe ind i 20% af livets forhold.

Er det fuldstændigt urealistisk at forestille sig at en dansker selv bestemte over 80 procent af sin tilværelse og indtægt, og tillod staten at bestemme over resten 20%?

I dag lægger den offentlige sektor beslag på næsten 50% af Danmark økonomiske ressourcer. Man kan med andre ord sige at staten griber ind i halvdelen af vores økonomiske liv!

Læs mere

Max20 Blog

Search:

RSS 2.0

Social indignation

Naser Khader skrev i sin argumentation for at melde sig ud af Liberal Alliance at "Projektet tabte simpelthen den sociale indignation, den menneskelige varme "

Grundlæggende mener jeg at han har misforstået velfærdsstaten når han kan skrive noget sådant. Det er velfærdsstaten der er problemet, ikke Liberal Alliance. Liberal Alliance er derfor den rette platform.

Allerede da jeg for et par år siden skrev en kronik til Berlingske forud for oprettelsen af partiet Liberalisterne, brugte jeg argumentet om social indignation som argument for at få et nyt politisk parti.

For nogle måneder siden sendte jeg følgende tekst til Liberal Alliance som et forslag til deres sociale arbejdsprogram. Jeg skal understrege at det et mit forslag og ikke Liberal Alliances officielle politik. Men det viser at Liberal Alliances rammer er det eneste rigtige for social indignation idag:

Socialpolitik
Et samfund måles på hvordan det behandler sine svageste, sådan lyder der nærmest motorisk fra Socialdemokratiet igen og igen. Liberal Alliance tager gerne denne udfordring op og vil behandle de svageste bedre end noget andet parti har villet de sidste 50 år.

Liberal Alliance mener at noget af det mest ydmygende for et menneske er at blive forsørget af andre. Det fratager basal frihed og værdighed. Desværre så er en lille million danskere i den arbejdsdygtige alder på offentlig forsørgelse, derfor er Danmark den totale bundscorer på skalaen. Socialpolitikken skal bygge på, at det altid er bedst for borgerne, at de er selvforsørgende. Målet med socialpolitikken er derfor altid at arbejde for at borgeren igen bliver i stand til at forsørge sig selv.

Lighed i samfundet har intet med socialpolitik at gøre. Det hjælper ikke de svage og de hjælpeløse at alle skal være lige. Liberal Alliance mener derimod at der skal tillades større ulighed i samfundet. Ulighed skyldes jo ikke at de svage skal afgive noget til de rige, men at de rige er i stand til at bage en større kage til sig selv. For Liberal Alliance skal socialpolitikken sikre at de svage har mulighed for et anstændigt liv og muligheder for selv at stille sig selv lige med resten af befolkningen.

For at kunne hjælpe de svage i samfundet, er det nødvendigt at der er nogle stærke som kan hjælpe. Derfor, jo større ulighed der er jo lettere er det at finde ressourcer til at hjælpe de svage. En socialpolitiker der taler om lighed er derfor i Liberal Alliances øjne asocial.

Liberal Alliance mener ikke at man skal føre socialpolitik via offentlige velfærdsydelser. Socialpolitikken skal fokusere på de svage. Derfor er det helt forkert at socialministeriet er blevet omdøbt til velfærdsministeriet, dette er med til at cementere lighedstanken til skade for de svageste.

Når danskerne betaler verdens højeste skat, så vil de også have noget igen for deres penge. Første prioritet bliver derfor at give flere og flere ydelser til de velfungerende, da disse ellers vil vende ryggen til systemet. Derved kommer de svageste bagest i køen. Liberal Alliance ser det derfor som en bydende nødvendighed at gøre op med de mange automatiske ydelser for at skabe plads for de svageste i systemet.

Ændret 1 gange. Sidst ændret den 06-01-2009 kl. 00:58 af Kjeld Flarup.

Post by Kjeld Flarup on 05-01-2009 kl. 16:02

Comments

Re: Social indignation

Du mener vel "Derfor, jo større ulighed der er jo lettere er det at finde ressourcer til at hjælpe de svage"

Post by Mikkel on 05-01-2009 kl. 23:19

Tak for det Mikkel, det er rettet nu!

Post by Kjeld Flarup on 06-01-2009 kl. 00:59

Du skrev "Når danskerne betaler verdens højeste skat, så vil de også have noget igen for deres penge" og jeg skriver, at det har du ret i. Det jeg ønsker mig er følgende: At få lov til at bo i mit eget fædreland med min udenlandske hustru og vore kære datter uden at skulle gøre brug af EU-retten. Jeg mener at når jeg betaler skat i Danmark så må det være vores(min familie) ret til at bosætte os her uden staten skal bestemme, hvor meget vi kan leve for (pengemæssigt), hvilken type bolig og dens størrelse der skal udgøre vores hjem, hvilken sprog vi indenbyrdes skal kommunikere på og osv. Det liberale skal ikke kun gøres op i penge da økonomisk vækst ligeså meget handler om Human Capital, hvilket kommer fra mennesket som selvfølgelig slår sig ned der, hvor det har de bedste muligheder for at udvikel sig personligt. Altså den personlige frihed til at vælge, hvordan man ønsker at leve sit liv og selvfølgelig også med, hvem man nu ønsker at leve med. Det er ægte liberal tankegang. Så længe leve Den Ægte Liberalisme og ikke den forkvaklet vision man ser VKO præsentere.

Post by JG on 11-01-2009 kl. 01:03

Post A Comment

Dit navn: 
Emne: